Michèle’s Blog – Aflevering 2 – Fania

MICHÈLE’S BLOG

Fania

Schudden en beven voor Fania.

In mijn eerste artikel “Geef mij eens die Salsa” maakte ik een verwijzing naar de “Fania Records”. Graag wil ik hier iets meer over vertellen.

Daarin gaf ik aan dat de Salsa ontstaan is, in New York in de jaren ‘60. Uiteraard zijn er heel wat discussies over het ontstaan. Sommigen zeggen dat salsa al werd gedanst op de eilanden en in Venezuela in de jaren ‘20. Maar één regel is wel overal gelijk. De salsa werd in de jaren ‘60 gecommercialiseerd.

Johnny Pacheco

Grondlegger was de Dominicaan Johnny Pacheco, die de Fania Records oprichtte in 1964.

Elke salsa liefhebber buigt voor deze naam en mijmert wel eens over hoe het toen moet zijn geweest. Want Johnny Pacheco slaagde erin om alle grote salsa-muzikanten te verenigen in de “Fania All Stars”.

Legendarische namen speelden voor hem in overvolle zalen: Ray Barretto, Willie Colon, Ruben Bladés, Hector Lavoe, Ismael Miranda, Cheo Feliciano, Bobby Cruz, Pete “El Conde” Rodriguez, Tito Puente, Célia Cruz en Eddie Palmieri

Son Moderno

In de verzameling aan legendes prijken heel veel Puerto Ricaanse namen. De Cubanen willen dat niet echt geweten hebben. Ze kunnen maar moeilijk toegeven  dat de invloed van Puerto Rico ook zo groot is geweest op de ontwikkeling van het salsa muziekgenre. Cubanen durven dan wel eens de term “Salsa” te ontwijken en vervangen voor de term “Son Moderno” met natuurlijk hun link naar de wieg “Son”.

Geen verwondering dat nu nog de dag van vandaag al eens onenigheid bestaat over wie nu het meest te zeggen heeft over het Salsa dansen.

Ray Barretto

Sinds salsa mijn beroep werd, begon ik eenmaal thuis mijn aandacht te verleggen van salsa naar jazz. Wanneer ik thuis kom, gaat prompt die jazz zender op de radio aan, maar ontsnappen kan ik nooit. Want even later krijg je dan nog maar eens Ray Barretto te horen met zijn  grandioze song: Acid!

https://www.nporadio5.nl/muziek/artiesten/88831fd2-c834-4853-b306-1d1979aefe5a/ray-barretto

En dan wordt je automatisch terug gezogen naar de salsa en je liefde voor … Een gezellig etentje met een goed glas wijn, verandert dan al snel weer in een solo show op maat in de keuken. Met de spots van de dampkap op me gericht stel ik mij dan een duo voor met Yuniel Gual Sondeakokan. Yuniel, de voormalige eerste danser van de Tropicana in Havana, waar ik verschillende keren mee samenwerkte voor zowel Gent als Courchevel danst door mijn gedachte. We gaan crazy in onze schouderbewegingen. De licht voorover gebogen afwisselende schoudermoves, links en rechts doen mij evenveel spetteren als de kip in de oven!

Jazz in Brooklyn

In Brooklyn waren er grof door de bocht gesproken “twee straten”, de straat van de latino’s en de straat van de jazz muzikanten.

Wanneer de jazz muzikanten na een lange avond spelen naar huis trokken kwamen ze voorbij de nog steeds bruisende latino wijk, waar zoals gebruikelijk tot ochtenddauw werd door gefeest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat beiden elkaar beïnvloeden en dat vanuit hun samenzijn de heerlijke tonen van de latinjazz ontsproot. Ray Baretto blijft hierin een belangrijke naam doorheen de geschiedenis van de latin jazz.

Champagne en gefrituurde kip

Onmiddellijk wijkt mijn gedachte, en denk ik aan de aanvragen voor de feesten. Met latino’s moet je altijd zeggen: er is een vergunning tot  5 uur. Om 4 uur moet je afsluiten. Ik ken geen één latino volk dat zo laat feest als de dominicaanse gemeenschap. Elk feestje begint prompt om 1.00, ervoor zitten de oma’s en opa’s te sippen van hun bubbelende cava’s en te eten van de weeral, maar deze keer “gefrituurde” kip. Gelukkig denkt mijn beste vriendin Juana, na meer dan 30 jaar vriendschap, nu eerder aan de “gefrituurde kip” dan aan onze wilde escapades van wel eer. De cava verving ze ondertussen dank zij haar champagne drinkende vriendin voor bubbels uit Frankrijk.

Célia Cruz

Fania is trouwens altijd verbonden met de queen of salsa: Célia Cruz. Ze werd een belangrijke schakel in de verspreiding van het repertoire over de hele wereld. Als cubaanse verliet ze haar land om te zingen. Ze mocht nooit meer terug. Met Oscar de Leon maakte ze later legendarische muziek. De venezolaan doet mij telkens denken aan DJ Marco, … o wat mis ik DJ Marco! Maar daarover een andere keer.

In het Hard Rock Café in Panama-City stond ik met kerst in 2017 voor een glazen vitrine. In de vitrine stonden met haar roze zijden schoenen ten toon gespreid met op de kast “Célia Cruz”. Ik weet nog dat ik dacht. Kon ik nu maar je schoenen kussen “koningin van de salsa” en toen beloofde ik plechtig:

“I pledge to you my total loyalty” en dit zolang ik salsalessen geef.

“La vida es un carnaval” gonst dan ook elke dansreeks door de muziekdozen van Etage Tropical.

Fania for ever

Of je nu van cubaanse salsa houdt of van LA salsa met de puerto ricaanse noten, één ding blijft gelijk. Salsa is onlosmakend verbonden aan Fania.

Wie zin heeft om hier wat dieper op de materie in te gaan, Fania heeft een eigen website:

https://fania.com/

https://www.jazzonthetube.com/a-night-at-the-palladium-ballroom/?fbclid=IwAR029h_3aqm24F6R3MEgvCUBghVHTNg8EG-hcRgajgctehKRZCXvtov7pSo